Riskutbildning Trafikskola Malmö

Sedan den 1 april 2009 är den obligatoriska riskutbildningen utökad i två delar. Del 1 handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden i övrigt. Del 2 motsvarar den gamla riskutbildningen (halkbanan) och handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden.

Riskutbildning del 1

"Riskettan"

IQ

Under utbildningen får du delta i diskussioner om vilka konsekvenserna kan bli, vad som ökar riskerna och hur de kan undvikas. Kursen tar cirka 3 timmar, exklusive raster. Efter utbildningen ska du känna till följande:

  • - Reglerna för rattfylleri och trötthet i trafiken.
  • - Hur passagerare, mobiltelefoner, stress och andra distraktionsfaktorer påverkar dig som förare.
  • - Hur olika typer av beteenden och attityder påverkar dig och andra i trafiken.
  • - Olycksrisker hos olika grupper såsom ”män-kvinnor”, ”yngre-äldre”.
  • - Risker, konsekvenser och påverkan av rattfylleri, drogmissbruk och trötthet, samt hur du ska undvika negativa beteenden i trafiken och hindra andra.

Riskutbildning Malmö - Krav för att bli godkänd

Det är enkelt att boka Riskutbildningen del 1 hos oss. Fyll i anmälningsformuläret här på vår hemsida och skicka direkt – allt avklarat på några sekunder. Men skynda dig att boka. Varje kurstillfälle har begränsat antal platser. Du kan även ringa oss eller kontakta oss om du har frågor om riskettan.

För att få godkänt på Riskutbildningen krävs det att:
- Du kan styrka din identitet med giltig legitimationshandling
- Du deltar aktivt med reflektioner och diskussioner samt tar ställning i olika värderingsövningar

Kursen tar cirka 3 timmar exklusive raster. När du som elev genomgått Riskutbildningen del 1 ser vi till att du direkt registreras hos Transportstyrelsen.

Bokning

Det är enkelt att boka Riskutbildningen del 1 hos oss. Du kan ringa oss eller kontakta oss om du har frågor om riskettan.

Är du inskriven elev på vår trafikskola kan du även göra bokningen via elevcentralen.

Du ska förstå och tala bra svenska, annars behöver du ta med dig en tolk. Tolken ordnar du själv på egen bekostnad. Av utrymmesskäl kan vi endast ta emot ett visst antal tolkar per utbildningstillfälle när det gäller Riskutbildning del 1. Därför behöver du ringa oss om du tar med tolk till Riskutbildning del 1 till tel. 040-181888

Fler frågor?

Har du några fler funderingar om vår Riskutbildning Malmö, eller annat som rör våra tjänster, är du alltid välkommen att kontakta oss. Vi hjälper dig gärna. Du kan också läsa vidare på vår hemsida eller klicka på länken här nedanför, för lite mer nyttig info från Körkortsportalen.

För fler frågor och svar om Riskutbildningen, klicka här!

Riskutbildning del 2

"Halka"

Riskutbildning del 2 är den gamla riskutbildningen (halkbana) med ett nytt namn. Denna del skall göras sent i din körkortsutbildning, eftersom det krävs att du kan manövrera bilen på ett bra sätt och att du har erfarenheten att förstå och bedöma olika risksituationer.

Din trafiklärare kommer i samråd med dig boka en tid för halka när du är i slutskedet av din utbildning eller om du anses ha tillräckliga kunskaper för att klara utbildningen.

Halkan görs på Bulltofta Banan i Malmö och den är ca 3,5 timmar lång. Du som elev åker tillsammans med din halklärare från trafikskolan, om du önskar att ta dig ut själv talar du om detta till trafikskolan.

Om du inte är inskriven elev på trafikskolan och önskar göra halkan via trafikskolan måste du genomgå en testlektion innan trafikskolan kan boka dig. Om du inte vill göra en testlektion först kan du alltid boka dig privat på halkbanan, gå till www.bulltoftabanan.seså hjälper dem dig.

Syfte med halkutbildningen

Riskutbildning del 2 består bland annat av körning och inbromsningar på halt underlag eller simulerat halt underlag (Skid-Car). Syftet är inte i första hand att lära sig häva en sladd utan att bli medveten om riskerna med körning som leder till en sladd.

Genom att få insikt om riskerna med att köra på halt underlag är meningen att du ska få självkännedom nog att undvika att försätta dig i riskfyllda situationer. Förhoppningsvis ger dig dina nya kunskaper om fordonsdynamik, hastighetens påverkan, platser med risk för halka, etc. insikten att det är bäst att köra med säkerhetsmarginaler så att du spar ditt och andras liv.